Engleska kuhinja. Ne znam kakvo vi mišljenje o njoj imate, ali mene nikako ne privlači. Ok, moram biti fer i priznati da ju i nisam previše proučavala, ali imam osjećaj da, osim što sve može biti puding, u sve idu i mljevene sardine. Ali, ne smijem biti intelektualno lijena pa ću se kad-tad i tome malo posvetiti.
Za sada vam donosim jedan jako lagan, možda i najlakši recept s kojim sam se u životu susrela za fini kolač s bademima. Savršeno uz čaj ili kavu.
No, prije toga, mislim da je već lako pogoditi što me inspiriralo. Engleska, engleska hrana, čaj. U redu, mnogo toga može biti, ali najaktualnija stvar je ipak Downton Abbey.
Pa, kako već ide, prvo nešto malo o seriji, ali i samoj povijesti u seriji.
Za sada vam donosim jedan jako lagan, možda i najlakši recept s kojim sam se u životu susrela za fini kolač s bademima. Savršeno uz čaj ili kavu.
No, prije toga, mislim da je već lako pogoditi što me inspiriralo. Engleska, engleska hrana, čaj. U redu, mnogo toga može biti, ali najaktualnija stvar je ipak Downton Abbey.
Pa, kako već ide, prvo nešto malo o seriji, ali i samoj povijesti u seriji.
Tema zemljoposjedničke aristokracije i njihove posluge u britanskoj kulturi nije nikakvo novo otkriće. Potrebno je samo spomenuti roman Evelyn Waugh iz 1945. godine Brideshead Revisited, The Sacred & Profane Memories of Captain Charles Ryder po kojemu je kasnije snimljena jednako uspješna serija (1981.). A upravo je televizija medij koji je najčešće temu otkrivao. Spomenuti se mogu humoristične serije Upstairs, Downstairs (1971.-1975., kao i manje uspješan remake iz 2010.), You Rang M'Lord? (1988., 1990.-1993.) ili filmovi The Shooting Party (1985.) i Gosford Park (2001.). Baš je scenarist posljednje spomenutog filma Roberta Altmana, Julian Fellowes, napisao i scenarij za seriju Downton Abbey, koja je svoje emitiranje započela 26. listopada 2010. godine na britanskom ITV-ju, osvojivši vrlo brzo i publiku i kritiku.
Downton Abbey je, naočigled, serija koja nema ništa spektakularno u sebi, poput velikih produkcija koje su pokrenute sa serijom Rim (2005.-2007.), zatim Tudori (2007.-2010.), Spartak (2010.-2013.) ili The Borgias (2011.-2013). Od aktualnijih, to su Vikings, Outlander, The Musketeers. Više ili manje kvalitetne, glavni aduti navedenih serija ipak su raskošni kostimi i lokacije te uzbudljiva povijesna razdoblja prikazana kao da su lišena svakog oblika čednosti ili morala i uz izrazitom dozom nasilja. Downton Abbey se odlučio za mnogo suptilnije elemente, a često tople priče i duhovite primjedbe (u čemu svakako prednjači lik udovice Violet, Maggie Smith) našli su put do brojnih gledatelja. Radnja je smještena u postedvardijansko vrijeme britanske povijesti, a započinje viješću o potonuću Titanika. U središtu je aristokratska obitelj Crawley, na čijem je čelu lord Grantham, te njihova posluga. Dakle, naočigled ništa novo: još jedna britanska TV serija koja u fokusu ima aristokraciju i njezinu poslugu, a okolnosti joj čine dobro poznata opća mjesta iz povijesti – u ovom slučaju – početak 20. stoljeća.
Kako je već napisano, britanski filmski i televizijski svijet dotaknuo se ovih tema, no one su najčešće bile bazirane na isključivo jednoj društvenoj skupini – ili aristokraciji ili njezinoj posluzi. Iako se u Upstairs, Downstairs prikazuju oba svijeta, riječ je ipak o humorističnoj seriji. Zamisli Juliana Fellowesa najavio je oskarovski film Gosford Park, što se očito dovoljno svidjelo Garethu Neamenu iz britanske produkcijske kompanije Carnival Films, koji je želio snimiti TV seriju smještenu u postedvardijansko vrijeme, a smatrao je kako je upravo Fellowes idealna osoba za taj projekt. On ga je u početku odbio, ne želeći reciklirati ideje iz Gosford Parka, ali je na kraju ipak prihvatio projekt.
Upravo takav pristup likovima zanimljivim čini i najklasičnije zaplete skoro svih povijesnih drama od samih početaka – potraga za nasljednikom, osiguravanje nasljeđa, brak, očuvanje obiteljskih tradicija, itd. Unutar takvog kompleksnog konteksta ti se uobičajeni zapleti čine potpuno svježim, gotovo netematiziranim, jer pomažu gledateljima u otkrivanju razina funkcioniranja jednog sustava. Dobar primjer daje jedan od glavnih likova, lord Grantham. On je kao predstavnik tradicionalne zemljoposjedničke aristokracije oženio Amerikanku, koja je svojim novcem spasila imanje od propasti kada ga je preuzimao. Tako je gledateljima predstavljen i novi oblik britanske aristokracije, tzv. buccaneers – Amerikanci koji su svojim novcem spašavali britanske plemićke obitelji brakom, a zauzvrat dobivali titulu.
Zatvoreni svijet britanske aristokracije upoznaje se s najavom „burnih“ dvadesetih, kada u posjet dolazi mlada nećakinja, navikla na gradski život i provode. Amerikanka Martha Levinson (Shirley MacLaine), koja predstavlja protutežu britanskom visokom društvu, na neki način osobnom pojavom i stavovima najavljuje promjenu odnosa u svjetskoj politici i poretku, odnosima Velike Britanije i Sjedinjenih Država. U nizu dijaloga upravo se preko tog lika zatvoreni svijet aristokracije suočava s problemom prolaznosti i propadanja – dakle, ne samo aristokracije, već i britanske supremacije. Pod takvim uvjetima, starija generacija zemljoposjedničke aristokracije sve više gubi tlo pod nogama, a i smisao vlastitog identiteta, pa riječi spomenutog Davida Cannadinea ponovno itekako odjekuju upravo u liku lorda Granthama: „njihovo je bogatstvo kopnilo, moć nestajala, sjaj blijedio, a njihov kolektivni identitet i smisao postojanja su postupno, ali nezaustavno slabili“.
Do sada ste vjerojatno shvatili da volim povijesne serije stavljati u njihov kontekst. Nazovimo to profesionalnom deformacijom. Naravno, ne očekujem da one budu dokumentarac. Mislim da je na kraju ipak najvažnija atmosfera, osjećaj za to vrijeme. Kada bi se smanjile određene sapunice i kada bi Šerbedžija prestao glumiti Rusa, bila bih i dalje zadovoljna. Možda ne kao onih prvih sedam minuta pilota, ali to će ionako biti teško nadmašiti.
Seriju i dalje gledam. Tu i tamo se iznerviram, ali komentari Maggie Smith su neprocjenjivi, ako i (ne)raspoloženja i kolutanja očiju Lady Mary.
Seriju i dalje gledam. Tu i tamo se iznerviram, ali komentari Maggie Smith su neprocjenjivi, ako i (ne)raspoloženja i kolutanja očiju Lady Mary.
Kako je već bilo riječi o strahu od promjena koje donosi moderan život, ovo će biti jedan takav recept. Za njega vam neće trebati ni mikser!
Kolač s bademima
(recept preuzet s ove stranice)
- 115 g maslaca
- 200 g šećera
- korica jednog limuna
- 2 jaja
- 1/4 žličice soli
- 1 žličica ekstrakta vanilije
- 1/2 žličice ekstrakta badema
- 130 g brašna
- 100 g nasjeckanih badema
Za ovaj vam kolač treba manji kalup promjera oko 20 cm. Ako imate samo onaj klasični, veći, onda poduplajte sastojke kako vam kolač ne bi bio pretanak.
Postupak
1. Zagrijte pećnicu na 180 °C, a kalup obložite papirom za pečenje (osim ako ne koristite silikonski).
2. Rastopite maslac i ostavite ga sa strane.
3. Kombinirajte limunovu koricu (ja koristim onu kupljenu koja izgleda kao začin) i šećer. Zatim umiješajte jedno po jedno jaje, dodajte ekstrakt vanilije i badema (ovaj nisam imala pa sam malo pojačala vaniliju) i sol. Sve dobro promiješati.
4. Malo po malo sa špatulom umiješati brašno, a na kraju i maslac.
5. Smjesu izliti u kalup. Posuti bademima (koristim one listiće pa ih ni ne treba sjeckati, a i ljepši su na kolaču) i žlicom šećera.
6. Peći oko 25 minuta.
Meni ovaj kolač savršeno paše uz čaj. Mislim da sam ga već pola pojela dok sam ovo tipkala :D
Nadam se da ću jednog dana uspjeti stvari pofotkati na pravom svjetlu...
Eto, danas je post malo dulji, ali recept je zbilja kratak pa je prvi dio to trebao nadoknaditi :D
Gledate li Downton Abbey? Ili ste odustali? Što/tko vam je najdraže/i? Volite li povijesne serije općenito?
Do idućeg posta
Nikolina :)
Objavi komentar
Desert :)