Blagdan Svih svetih u Zagrebu poseban je osjećaj.
Kada se uputimo prema Mirogoju, putem, osim gužve i različitih prometnih
problema, nailazimo na najrazličitije jesenske boje. Od pastelno žutih, smeđih,
crvenih, pa čak i zelenu ponegdje. Taj ugođaj je sve jači, sve izraženiji što
smo bliži Mirogoju. Ta je Bolleova arhitektonska ostavština doista obilježila
grad, dala poseban i jedinstven obol gradskom groblju, posjedu kojeg je inače
imao Ljudevit Gaj. Mirogoj je kupljen 1873. godine, a otvoren 1876. Do tada je
Zagreb imao niz groblja u samom gradu u kojima se zatim prestalo s pokapanjem.
Ta groblja su: Jurjevsko, Rokovo, Sv. Tome kod Gupčeve zvijezde, Vojničko uz
groblje sv. Tome na Radićevu šetalištu, Sv. Petra na mjestu današnje istoimene
bolnice, pravoslavno na uglu Pantovčaka i Britanskog trga te groblje na mjestu
današnje bolnice Sestara milosrdnica u kojima su bez lijesa i bez križa
pokapani najsiromašniji građani. (O kulturi smrti vidi Iveljić, 2007.). Ne
treba zaboraviti i groblje u Šestinama, groblje Gornje Vrapče, groblje u
Remetama, Gračanima, Stenjevcu...
![]() |
Mirogoj |
Na dan Svih svetih slavimo sve one koji su
proglašeni svecima, ali i one koji nisu, koje ne znamo, no svoj su život
okončali na glasu svetosti, odnsono ostvarili su ideal kršćanskog života te su njihove
duše ušle u kraljevstvo Božje. Dušni dan se slavi dan poslije, 2. studenog i
tada se prisjećamo svojih pokojnika. Na misi se čita evanđeoski odlomak o
blaženstvima iz Evanđelja po Mateju, a prenosi Isusov govor na gori:
Isus,
ugledavši mnoštvo, uziđe na goru. I kad sjede, pristupe mu učenici. On
progovori i stane ih naučavati: Blago siromasima duhom: njihovo je kraljevstvo
nebesko! Blago ožalošćenima: oni će se utješiti! Blago krotkima: oni će
baštiniti zemlju! Blago gladnima i žednima pravednosti: oni će se nasititi!
Blago milosrdnima: oni će zadobiti milosrđe! Blago čistima srcem: oni će Boga
gledati! Blago mirotvorcima: oni će se sinovima Božjim zvati! Blago
progonjenima zbog pravednosti: njihovo je kraljevstvo nebesko! Blago vama kad
vas – zbog mene – pogrde i prognaju i sve zlo slažu protiv vas! Radujte se i
kličite: velika je plaća vaša na nebesima! Ta progonili su tako proroke prije
vas! (Mt 5, 1-12)
![]() |
Svi sveti, 15. st. |
Blagdan Svih svetih slavi se i u zapadnoj i u
istočnoj Crkvi. Povijest ovog blagdana seže u 4. stoljeće. Tada se u Antiohiji
slavio na prvu nedjelju po Duhovima blagdan svih svetih mučenika. U 6. stoljeću
blagdan je uveden i u Rimu, a u 7. stoljeću ga je papa Bonifacije IV.
premjestio na 13. svibnja, dan kada je Pantheon postao crkva posvećena Bogorodici
i svim svetim mučenicima pod nazivom Sancta Maria ad Martyres (crkva svete
Marije i svetih mučenika).
Sve sveti se slave 1. studenog od 835. godine. Na
taj datum ih je stavio papa Grgur IV. Smatra se kako je to učinjeno zbog
praktičnosti. Naime, na ovaj blagda Rim je uvijek bio pun hodočasnika. Studeni
je odabran kao prikladniji mjesec jer su do tada završavale žetve pa je bilo
lakše osigurati hranu i piće za sve pristigle hodočasnike.
U nastavku pročitajte nekoliko štikleca o tome
kako su se Svi sveti obilježavali u Zagrebu pred kraj 19. i početkom 20.
stoljeća.
![]() |
Novinska reklama I. Zagrebačkog zavoda za sjajne pogrebe Ivana Božidara iz 1900. godine |
Mnogo je toga prije više od stotinu godina bilo
slično ili čak jednako kao danas. Na svim su tornjevima harmonično zvonila zvona.
Tijekom 19. stoljeća bio je običaj groblja posjećivati u ranim poslijepodnevnim
satima, dok je prijepodne vladao mir i spokoj na ulicama Zagreba. Već početkom
20. stoljeća to se mijenja, pa u jutarnjim satima već počinju pristizati na
Mirogoj posjetitelji - kako pišu novine, neki kako bi odali počast mrtvima i prisjetili
se najdražih, a neki iz znatiželje. U novinama se uoči Svih svetih govorilo
mnogo o prijevozu do gradskih groblja. Udeseterostručeni su gradski fijakeri
koji su na taj dan mogli računati na dobru zaradu - vožnja od centra grada do
Mirogoja i natrag iznosila je četiri krune, kao i drugi prijevoznici na zaprege
ili bicikli. Prodavači cvijeća, svijeća i drugih ukrasa također su vrlo dobro
prolazili, jer su se njihovi vijenci i buketi prodavali u nekoliko tisuća. Gradska
je policija diskretno nadzirala situaciju oko Mirogoja i drugih frekventnih
mjesta, kako bi održala red i dostojanstvo.
U Zagreb su u to vrijeme, oko 1900. godine,
dolazili i mnogi posjetitelji izvan grada, čiji su najbliži pokopani na
gradskim grobljima. U to vrijeme bio je i običaj da pjevačka društva, poput
„Kola“, „Slobode“ ili „Mladosti“, obilaze poznate grobove i spomenike poznatih
i zaslužnih osoba, pjevajući prigodne patriotske ili žalosne pjesme, najčešće
one Lisinskog, Ivana Zajca i Forchtgott-Tovačovskyja. Tako su obično učenici-članovi gimnazijskih
zborova započeli sa pjevanjem u poslijepodnevnim satima, primjerice na grobu pjesnika
Huga Badalića koji je bio ravnatelj Ženskoga liceja i Donjogradske velike
gimnazije. Pjesme su se pjevale i na spomeniku Srpanjskim žrtvama (iz 1845.),
uglednih Iliraca u Arkadama ili pravaških pjesnika/književnika Augusta
Harambašića i Eugena Kumičića te, dakako, na šestinskom groblju na grobu Ante
Starčevića. Mirogoj je prema pisanjima novina bio posjećivan do kasno u noć, a
tisuće upaljenih svijeća stvaralo je dostojanstven i krasan jesenski ugođaj.
Posebno je u dobrim uspomenama čini ostala jedna srijeda, blagdan Svih svetih
iz 1899., kada je nakon duljeg vremena bilo izuzetno lijepo jesensko vrijeme te
se okupilo više desetaka tisuća različitih posjetitelja na gradskim grobljima.
Za razliku od toga, 1855. godine je zapamćeno dvodnevno nevrijeme uz jaku
grmljavinu i kišu te poplave Save. Unatoč tome, na Dušni je dan održana svečana
misa pod vodstvom zagrebačkog nadbiskupa Juraja Haulika uz dotada rijetko
zapamćenu posjetu, između ostaloga i zbog toga što je na svečanoj misi po prvi
puta u Katedrali zasvirano na novim orguljama što je izazvalo izuzetan interes
građana Zagreba.
Ipak, zabilježene su i brojne pritužbe građana.
Tako su se neki bunili kako fijakeri nisu htjeli preuzeti nikakve druge vožnje
osim do Mirogoja, dok su drugi isticali nepravedne cijene kojima prijevoznici
nastoje nadoknaditi inače slabo poslovanje. Također su česte bile i nesreće
fijakera. Niti uvođenje električnog tramvaja u Zagrebu (1910.) nije mnogo
pomoglo u problemu prijevoza do Mirogoja. Tako je ostalo primjerice zabilježeno
da je 1911. bilo velikog naguravanja, gužve i nesreća oko tramvaja, te se
tražilo dodatne vagone s kočnicama kako bi se izbjegao mogući sudar.
(Agramer Zeitung 2.-3. XI. 1900.; 2. XI. 1899.)
![]() |
Mirogoj - arkade |
Zanimljivo je navesti i jedan,
u to vrijeme oko 1900. godine, dosta rašireni običaj. Naime, neki bi građani u
stambenim zgradama ili kućama uoči Svih svetih objesili cvjetne vijence na
hodnike. Običaj je nastao iz praktičnih razloga, kako bi cvijeće što dulje
ostalo svježe uoči Svih svetih. Osim toga, građani su smatrali da se tako na
određen način iskazuje ili „podiže“ pijetet prema umrlima. Međutim, činjenica
da su zabilježeni i slučajevi u kojima su građani umjetne vijence također
vješali po hodnicima govori da je uskoro praktični običaj postao stvar
prestiža. Zagrepčanke su se tako ponekad i natjecale tko ima veći, ljepši
vijenac, tko ih ima više i može kupiti više. Ponekad se danima postilo ili
objedovalo smanjene količine kako bi se moglo kupiti što više vijenaca, na taj
način dokazujući među sustanarima ugled obitelji.
(Agramer Zeitung 31. X. 1899.)
Novine su na dan Svih svetih
pred kraj 19. stoljeća već izvještavale u uobičajenoj formuliranim kratkim
crticama i kronologiji dana. Međutim, vrlo upadljiv je izvještaj u Agramerici iz 1896. godine. Osim što je
nepotpisani autor teksta o danu Svih svetih u Zagrebu živopisno opisao lijep
sunčan dan koji je posjetitelje pozivao u „grad mrtvih“, posebnu je pažnju
posvetio Zagrepčankama. U svojem tekstu opisao je kako inače radosne, živahne i
lepršave zagrepčanke, prelijepe gospođe i mlade djevojke - „neosporne kraljice
svečanih balova“ - na dan Svih svetih pokazuju potpuno nepoznatu i neočekivanu,
neviđenu stranu. One postaju tihe, spokojne i mirne predvodnice svojih
obitelji, brinu se za cvijeće i ugođaj, potpuno su posvećene mrtvima i uspomeni
na njih, a na njihovim se krasnim licima „tople suze zabljesne iz očiju“.
(Agramer Zeitung 2. XI. 1896.)
Dirljiva je i priča koja je na
blagdan Svih svetih 1899. godine obišla čitavu Austro-Ugarsku. Naime, kada je
dan uoči blagdana u Trstu u luci pristao veliki prekooceanski parobrod,
brodskog je kapetana zaustavio gospodin iz Budimpešte s upitom o jednom lijesu.
Kapetan i posada nisu bili svjesni da su u Manili na Filipinima ukrcali
dvometarsku „kutiju“, u kojoj je, kada su je otvorili, ležao lijes lijepe mlade
djevojke, koja je bila obučena u prekrasnu toaletu, ukrašena cvijećem i ovijena
mađarskom zastavom. Njezin suprug ju je naime, kako bi ispunio njenu posljednju
želju, iz Manile poslao na posljednji prekomorski put u svoju domovinu, kako bi
na blagdan Svih svetih mogla biti svečano, uz svoju obitelj, pokopana u
Budimpešti.
(Agramer Zeitung 2. XI.
1899.)
Uoči dana Svih svetih i Dušnog
dana građanska je osviještenost rasla. Tako je oko 1900. godine pokrenuta
humanitarna akcija kojom je „Elizabetansko društvo“ u Zagrebu skupljalo novčane
priloge i cvijeće - ako i jednu ružu - kako je naglašavao njihov poziv, kojom
bi se ukrasili zapušteni grobovi, ljudi koji su bez obitelji ili iz različitih
razloga nitko za njihove grobove brine. Osim toga, skupljali su se i različiti
prilozi za udovice, samohrane majke, napuštene, stare i bolesne, a odaziv
građana je bio vrlo dobar.
(Agramer Zeitung 27. X.
1909.)
![]() |
Lampaši |
Za obiteljski ručak na Svi svete preporučujem vam jednu jesensku kombinaciju:
Teleće šnicle s gljivama i kestenjem uz pire od celera
3-4 osobe
Sastojci:
* za meso
- 60-70 dag telećih šnicli
- 1 glavica luka
- 2 češnja češnjaka
- 30 dag gljiva po želji
- 1-2 žlice brašna
- crno vino
- 250 ml temeljca
- 200 g kestena: kuhanih ili pečenih
- sol, papar
* za pire
- 1 korijen celera – veći
- mlijeko, voda
- žlica maslaca
- sol, papar, češnjak, majčina dušica, vlasac
Priprema:
Pire od celera:
- Očistite celer i narežite ga na manje
komade. Stavite ih u lonac u kojem ćete ga kuhati i dolijte, u omjeru
pola-pola, vode i mlijeka dok tekućina ne prekrije celer. Kada provrije,
smanjite vatru i kuhajte 20-30 minuta, dok ne postane mekano (kao i kad
kuhate krumpir).
- Kada je celer kuhan, odstranite tekućinu,
ali ostavite malo, koliko vam je potrebno prilikom izrade pirea. Dodajte
još i maslac i začine i sve izradite u pire.
- Ako vam se ne sviđa u potpunosti ideja o
pireu od celera, možete ga kombinirati s krumpirom.
Teleće šnicle
- Zagrijte pećnicu na 200 °C.
- Na malo ulja, na naglo prepržite posoljene teleće
šnicle – oko minute sa svake strane. Izvadite ih i stavite u vatrostalnu
posudu.
- Na masnoći od pečenja kratko prepržite
nasjeckani luk.
- Dodajte gljive i češnjak. Dinstajte oko 5
minuta.
- Dodajte žlicu – dvije brašna i dobro
promiješajte. Zatim ulijte crno vino. Kada prokuha, dodajte malo po malo
temeljac. Nemojte sve odjednom, procijenite koliko vam ga treba kako umak
ne bi bio prerijedak. Miješajte cijelo vrijeme. Začinite.
- Dodajte kestenje.
- Kada se umak zgusne (ali ne poptuno
ispari), prelijte sve preko mesa.
- Vatrostalnu posudu stavite na 20 minuta u
pećnicu.
Poslužite zajedno i dobar tek! J
Vidi i:
Iskra Iveljić. Očevi
i sinovi. Privredna elita Zagreba u drugoj polovici 19. stoljeća. Zagreb:
Leykam, 2007.
Objavi komentar
Desert :)