Kolačići od limuna

utorak, 6. siječnja 2015.

Obožavam limun! Ok, ne jedem ga kao naranču, ali pokušavam ga u što više toga uvrstiti - od hrane (slatko i slano), pića, preko sredstava za čišćenje, svijeća do kozmetike i parfema <3 Jednostavno volim taj okus, a možda još i više miris. Stoga, meni uvijek možete pokloniti limune :) 



Limuni i Game of Thrones/Igra prijestolja, jedna od meni najdržaih serija (a očito ne samo meni), dali su zanimljivu kombinaciju.




Što još uopće reći o seriji Game of Thrones? Krenimo s nekoliko općepoznatih podataka. S emitiranjem je započela 2011. godine i trenutno iščekujem(o) petu sezonu. Serija je adaptacija romana Georgea R. R. Martina A Song of Ice and Fire (Pjesma leda i vatre), a za HBO su je kreirali David Benioff i D. B. Weiss. Ono na što smo zasigurno ponosni jest da se od druge sezone serija snima na raznim lokacijama u Hrvatskoj, od kojih zasigurno prednjači Dubrovnik kao King's Landing (Kraljev grudobran). Serija je vrlo brzo postala izrazito popularnom. Moram priznati da sam se s cijelim tim svijetom upoznala upravo preko nje. Od tada pomalo čitam knjige, ali nikako se ne mogu odlučiti želim li s radnjom krenuti naprijed pomoću knjiga ili jednostavno čekati prvo seriju pa  se onda baciti na knjige. Trenutno sam na drugoj opciji, što mi opet otežava napredak u čitanju jer je ipak malo dosadnije toliki materijal prolaziti ako više-maje znaš o čemu je riječ. Zbilja bezizlazna situacija.

No, vratimo se na temu. Game of Thrones je zbilja postao fenomen: izvanredna i raskošna produkcija, likovi koji su nam brzo postali dragi, čak i kad ih mrzimo, zapravo ih volimo mrziti, scene o kojima se raspravljalo, svijet u kojem je dozvoljeno gotovo sve i, kako ćemo vrlo brzo naučiti, sigurnost nije garantirana. Kako je vrijeme prolazilo, serija je izazivala i razne kritike, ponajviše one o tretmanu žena u seriji, seksizmu i mizoginiji općenito

Igra prijestolja uspješno je nastavila fantasy niz koji je, za novije vrijeme, stvoren Gospodarom prstenova i Harryjem Potterom. Ubrzo je većina televizijskih kuća pokušavala pronaći, kako to obično biva, svoju inačicu koja bi privukla gledatelje željne ovog ili sličnog žanra.

O Igri prijestolja bi se moglo još mnogo pisati - tema je bezbroj: o likovima, fantasy elementima koje je uvijek zanimljivo/zgodno gledati unutar povijesnog konteksta i diskutirati zašto je on uvijek predmoderan, lokacijama, kostimima (produkciji općenito), kulturološkom fenomenu.

Danas zbilja možemo pričati o čitavim subkulturama povezanim na ovaj ili onaj način uz fantasy svjetove. Na forumima, raznim internetskim portalima ili tijekom druženja općenito, nailazimo na one koji su privrženiji originalnom materijalu - dakle najčešće književnom predlošku - ili pak na one koji su postali obožavatelji upravo preko TV serije ili filmova. Zanimljivo je pratiti njihove prepirke, različite diskusije koje često uključuju, ponekad mi se čini, najbizarnije detalje koji čine okosnicu rasprave, pratiti "razvoj" tih skupina, te nastojati, kako sam već rekla, biti u jednom (književnom) i/ili u drugom (televizijskom/filmskom).

No, mislim da je zbilja vrijeme da se vratim na poantu ovog bloga, a to su recepti. 

Prije nekoliko godina, dobila sam od dragih prijatelja kuharicu A Feast of Ice & Fire. Moja sreća je bila neizmjerna :) Proučavala sam ju danima, već sam isprobavala neke recepte i odlučila sam s vama podijeliti, već pogađate, Sansine kolačiće od limuna.



Moram priznati da mi je Sansa lik koji mi postaje sve draži i draži. Zapravo, sve otkad je prestala biti bespomoćna princeza.


„Bogovi, Arya, katkad se zaista ponašaš poput pravog
djeteta,“ reče Sansa. „Ići ću sama, onda. Tako će biti puno
ljepše. Dama i ja pojest ćemo sve kolače s limunom i izvrsno se
zabavljati bez tebe.“

Poslije su pristigli slatki kruščići i golublja pita, te pečene
jabuke koje su mirisale na cimet i kolači od limuna posuti
šećerom, ali dotad se Sansa toliko najela da nije mogla pojesti
više od dva mala kolača od limuna, koliko god ih je voljela.
Upravo se pitala ne bi li mogla pokušati s trećim kada je kralj
počeo vikati. 

Igra Prijestolja (Zagreb: Algoritam, 149, 311)


Ono što mi se možda i najviše sviđa u ovoj kuharici je činjenica da su svi recepti napisani dvostruko. Točnije, prvo je uvijek predložen srednjovjekovni ili ranonovovjekovni recept kako bi bio bliže duhu serije, a zatim njegova moderna inačica. Iako sam uvijek isprobavala one povijesne recepte, kod limunovih kolačića sam se odlučila ipak za moderniju varijantu. Razlog je jednostavan: ona starija (iz kuharice iz 1600. godine) mi nije bila dovoljno izazovna - riječ je o jednostavnim prhkim kolačićima s okusom limuna. 

Pa krenimo konačno i na recept!

(Recept je iz spomenute kuharice, a nalazi se na str. 166-168.)

Kolačići od limuna <3

350 g glatkog brašna
1 1/2 žličica praška za pecivo
1/4 žličice sode bikarbone
pola žličice soli
230 g maslaca (sobne temperature)
300 g šećera
2 žličice ekstrakta vanilije
3 jaja
sok pola limuna
2-4 žlice limunove korice (uvijek koristim kupljenu sušenu limunovu koricu i uvijek povećam potrebnu količinu <3 )
240 ml mlijeka

Glazura 

480 g šećera u prahu
80 ml limunovog soka
1 žličica maslaca (oko 5 g) - iako mi se čini da može i bez ovoga

po želji: žuta boja za glazuru, ukrasi za kolačiće (ušećerena korica od naranče ili limuna, sjemenke šipka...)

Postupak:

1. Zagrijati pećnicu na 180 °C. Maslacem premazati pleh u kojem ćete peći biskvit i posuti brašnom. Kolačići bi trebali biti malo viši pa pazite na to. Idealan bi bio onaj od oko 28 x 18 cm.

2. U jednoj zdjeli treba pomiješati zajedno brašno, prašak za pecivo, sodu bikarbonu i sol. Ostaviti po strani.

3. U drugu zdjelu zajedno miksati maslac i šećer, dok ne postanu pjenasti. Dodati vaniliju, zatim jedno po jedno jaje. Nakon toga, umiješati limunov sok i koricu. 

4. Smanjiti brzinu miksera i u tri navrata dodati mješavinu brašna, a u dva navrata dodati mlijeko (tako da se krene i završi s brašnom). Nemojte previše izmiješati!

5. Smjesu uliti u pleh i peću oko 30 minuta. Meni je trebalo ipak nešto više vremena, možda mi je posuda bila premala pa se sredina dulje pekla. U svakom slučaju, provjeravajte je li dovoljno pečeno pa tek onda izvadite iz pećnice.

6. Kolač se mora u potpunosti ohladiti! Nakon toga ga narežite na kockice kako biste ga prelili glazurom (icing - ako imate bolju riječ, slobodno napišite u komentarima!)

7. Pomiješati šećer u prahu i limunov sok u lončiću na laganoj vatri, cijelo vrijeme miješajući. Umiješati maslac. Miješati dok glazura nije ujednačena i spremna za prelijevanje. Ako je pregusta, dodati još limunovog soka. Po želji, dodati malo žute boje za hranu/kolače.

8. Preko svake kockice preliti glazuru iz jednog pokušaja tako da dio glazure prijeđe i sa strane. Na vrh dodati ukras po želji. 


Ono što mi se najviše sviđa kod ovih kolačića je okus prožet limunom. Zbog glazure su nešto slađi, ali limun se zbilja osjeti kao sastavni dio, a ne kao određeni dio kolača.



Game of Thrones party može početi!





Nadam se da vam se svidio prvi recept :) Slobodno komentirajte - je li post predug, je li recept dovoljno jasan? Jesu li vam pale na pamet neke nove ideje koje biste htjeli vidjeti na ovom blogu? Ako vam koncept bloga nije previše jasan, bacite oko na prvi post.

Volite li limun? Volite li Game of Thrones? Koji vam je najdraži lik? Koju biste serijsku/filmsku/književnu gozbu htjeli iskusiti?

I za kraj, još dva posebno draga limuna :)






Nikolina :)




2 komentara

  1. Ovaj kolač je pravi primjer ukusnog, a ne kompliciranog recepta, definitivno nešto i za amatere.

    Čini mi se da je GoT odličan izvor inspiracije pa sam uvjeren da ćemo i u budućnosti vidjeti pokoji recept, samo nemoj da moramo zmajeve nabavljat za kuhanje :D

    I moram pohvaliti uvijek savršene umjetničke fotografije uz recepte, izgledaju svjetski ;)

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. GoT je veliki izvor inspiracije!!! Morat će biti barem još neka gozba/vjenčanje :D

      Hvala na komentaru za fotke - to mi je najstresniji dio :D

      Izbriši

Desert :)