Pozvani ste na večeru!

nedjelja, 31. svibnja 2015.



Serijal o Hannibalu Lecteru, vjerojatno jedan od najunosnijih fenomena suvremene američke, ali i svjetske pop-kulture, uključuje niz od četiri romana i pet filmova te u najnovije vrijeme i televizijsku seriju koja će ući u treću sezonu prikazivanja 2. lipnja, što je bio i motiv za pisanje ovog teksta. Iza same ideje stoji Thomas Harris, samozatajni američki spisatelj koji još od 1970-ih godina izbjegava davati intervjue i dulje izjave medijima. S pravom se trebamo zapitati što je to Harris napravio da je toliko utjecajno, toliko primamljivo i čitateljima i gledateljima, toliko uzbudljivo? Odgovor je vrlo težak, ali pokušat ću ga ponuditi. 

Hannibal



Čini se da je u središtu svega raznovrsnost. Jedva da sam naime srela osobu ili čitala kritiku koja hvali sve Harrisove knjige, sve filmove i seriju. Za razliku od uobičajeno niveliranih, kontinuiranih radnji tv-serija i filmova koje prate doslovno knjige i nastoje svoje pobornike „uhvatiti“ u jednom svijetu, Harrisov je svijet višesložan, proturječan, neuniverzalan i vrlo podoban različitim umjetničkim interpretacijama. Prvo nešto o knjigama. Radi se o vrlo inteligentnim kriminalističko-neogotičkim romanima, napisanim jednostavnim, gotovo svakodnevnim stilom, ali s vrlo bogatim i živopisnim likovima, čiji se psihološki profili čitatelju postupno otvaraju. Veza događaja, sudbine i psihološkog stanja jedna je od ključnih komponenti Harrisovih romana. Tu se kao tema javlja i vrlo važna freudijanska, psihohistorijska komponenta osobne prošlosti - zapravo (osobne) filozofije čovjeka, koja, naročito u romanu Hannibal, često ima presudno važnu ulogu u sudbini likova. Osim toga, Harris dodatnu realističnost likova i njihovih životnih priča postiže raznovrsnim referencama na popularnu kulturu, klasične repere iz književnosti ili povijesti, povezujući mostovima čitatelja, njemu, očekuje se, vrlo dobro poznate motive i likove u romanima. Tako se u romanu Hannibal Harris primjerice pozabavio genealogijom nekih likova, povezujući ih s renesansnom Firencom i povijesnim okolnostima tog vremena. Jedna od važnih referenci, koja se odražava na ambijent, kontekst i motive Harrisovih romana sasvim sigurno je ona na engleskog pjesnika Williama Blakea, koja je nagnala povjesničarku književnosti Michelle Leigh Gompf da napiše čitavu knjigu o odnosu Harrisa i Blakea.

Thomas Harris

A Harris na vrlo interesantan način „brka“, odnosno preispituje klasičnu podjelu u književnosti na glavne i sporedne protagoniste, na „junake“ i „zlikovce“. Tri Harrisova romana, Crveni zmaj (1981.), Kad jaganjci utihnu (1988.) i dugo iščekivani „nastavak“ Hannibal (1999.) u središte stavljaju vrlo intrigantan trokut odnosa između glavnog junaka (Will Graham, Clarice Sterling), negativca - Hannibala Lectera i drugog negativca koji je iznad Hannibala (Francis Dolarhyde, Jame Gumb, Mason Verger). Niti Clarice Starling, a naročito Will Graham, nisu uobičajeni junaci. U svim Harrisovim romanima oni su izuzetno ranjivi: Graham je konstantno na rubu ponora, no unatoč svemu riskira svoj život i svoje zdravlje kako bi još jednom mogao „odigrati“ svoju ulogu; Harris pritom bez oklijevanja čitateljima otkriva tragičnu cijenu što dublje Graham zalazi u svoje slučajeve. Mlada i nedovoljno zrela, iako ambiciozna i izučena Clarice Starling uhvaćena je u Hannibalov svijet, i kako će pokazati knjiga Hannibal, niti ona se neće moći nositi sa svojim „junaštvom“ na posebno ohrabrujuć način, prepuštajući tom svijetu naposljetku. I dok su Dolarhyde, Gumb i donekle Verger predstavljeni kao serijski ubojice koji su zbog svoje prošlosti opterećeni i postupno su se pretvorili u čudovišta koja, kao Dolarhyde i Gumb nemaju izbora ili kao Verger sadistički uživaju u nanošenju boli i smrti, Hannibal Lecter je lik koji se često nalazi na „međi“. Čitatelj odmah postaje svjestan da se radi o izuzetno inteligentnom psihopatu koji svoje žrtve bira, nad njima želi ostvariti potpunu kontrolu, kakvu naizgled ima i nad sobom. Iako ti elementi vode do nedvosmislene osude lika kao zločinca koji svjesno i s užitkom čini različita zvjerstva, Harris svog „glavnog lika“ na raznorazne načine čini nama bližim, manje strašnim ili čak manje negativnim. Harrisa u stvaranju lika inspirira niz stvarnih zločinaca, od Andreja Romanoviča Čikatila do Alberta Fisha, a naročito Alfredo Ballí Treviño, liječnik iz Monterreyja koji je nemilosrdno ubio prijatelja i ljubavnika (među drugim žrtvama), a kojeg je Harris za vrijeme svojih novinarskih zadataka u 1960-ima neplanirano susreo u meksičkom zatvoru (Treviñova kazna je naposljetku umanjena pa je do prirodne smrti 2009. godine mogao ponovno prakticirati medicinu). Međutim, jednako koliko duguje stvarnosti - jer Treviño je doista po svojoj biografiji i zabilježenom ponašanju i odnosu sa suzatvorenicima mogao biti dobar model za Lectera - Harris svjesno kapitalizira i na onome što je poznato kao fenomen zločinca kojeg se voli ili s kojim se suosjeća, fenomena koji je dakle vezan uz fikcijsku književnost i film, kojeg su vjerojatno svi jednom osjetili, bilo da se radilo o Faginu iz Olivera Twista, Javertu, Victoru Frankensteinu, Gollumu ili o Michaelu Corleoneu ili Tonyju Sopranu, Walteru Whiteu, Francisu Underwoodu i dr. Prvo, Hannibal Lecter na različite načine demonstrira svoju intelektualnu superiornost, izazivajući kod čitatelja ponekad i kompleks inferiornosti, odnosno čineći ga „efektom uglednog stručnjaka“ otvorenijim, sklonijim, a posebice snažnije pouzdanim u svoj lik Hannibala. Ne radi se pritom samo o sirovom znanju ili dubinskom shvaćanju ljudske psihologije, već i o stilu, shvaćanju estetike, itd. Zatim, Hannibal se često pojavljuje u ambijentima koji njegovu bestijalnost krote, stvaraju kod čitatelja (a zatim i gledatelja) sigurnost i osjećaj veće slobode. Ona je naravno varljiva, ali bez daljnjega postoji, dapače, izaziva i suosjećanje. Ono što međutim najjače naglašava suosjećajnost čitatelja jest sudbina samog Hannibala, koji je na istočnom frontu tijekom Drugog svjetskog rata morao svjedočiti kanibalizmu: skupina dezertera koji su zaposjeli dvorac Lecterovih u Litvi držala je Hannibala i sestru mu Mishu utamničene, da bi nakon što im je ponestalo zaliha hrane, okrutno usmrtili Mishu i na taj način Hannibala „gurnuli“ prema svojoj sudbi. Priča je to koju Harris otkriva u romanu Tajna Hannibala Lectera (2006.), čime Harris dodatno podcrtava status kultnog zlikovca koji nije u potpunosti omražen. Kreirajući kontekst Drugog svjetskog rata, istočnog bojišta, razaranja nacističkih trupa i sovjetske protuudare koji su došli u drugoj fazi rata, dodajući potom i vrlo kontroverznu i kod povjesničara u posljednje vrijeme preispitivanu temu kanibalizma u ratu - jer u 20. stoljeću, uz Kinu, upravo na području Rusije i Ukrajine nalazimo glađu i ratom izazvana javljanja kanibalizma još od 1930-ih godina, Harris stvara novi most empatije prema budućem serijskom ubojici. Njegova ubojstva u Tajni Hannibala Lectera, iako ništa manje okrutna, u kontekstu priče o nastanku imaju znatno drugačiji odraz na čitatelja. Počinitelji, okarakterizirani kao dezerteri, lišeni su kolektivnog utega nacističkih zločina ili zločina Crvene Armije, dakle prikazani su kao ubojice na vrlo osobnoj razini koja je važna za daljnji psihološki razvoj Hannibala.

Glumci koji su utjelovili lik Hannibala

Dakako, Hannibal Lecter je bez ikakve sumnje i omraženi zlikovac. On bez dvojbe hladnokrvno ubija svoje žrtve, protivnike i „lovce“, prikrivajući trag, vodeći svoje žrtve u fizičku i psihološku propast. Njegova zlokobnost je agens pomoću kojeg Harris gradi napetost, akciju, neizvjesnost i dubinu svojih romana, pružajući čitateljima sve ono što se i očekuje u fuziji kriminalistike i horora. Riječima Daniela O'Briena, autora nekoliko tekstova i knjiga o Hannibalu, Lecter je i Dr. Jekyll and Mr. Hyde istovremeno.

Određena „opsjednutost“ likovima kao što je Hannibal Lecter ima još jednu važnu stranu. Ako Hannibal Lecter i jest djelomično odgovor na opadanje „društvene normalnosti“, kako je napisao Brian Moon, ipak to nije čitav odgovor. Uz to se nadovezuje i vješto kreirano stanje neizvjesnosti kojime je obožavatelje knjiga i filmova dugo vremena privlačio Harrisov pristup. Naime, interesantno je razmisliti kako u prve dvije knjige, odnosno prva dva filma, Harris ne daje mnogo pozadinske priče vezane uz lik Hannibala; njegova motivacija i geneza nagona koje osjeća ostaju nejasni, zamagljeni. Tim više, razlike između Briana Coxa i Anthonyja Hopkinsa, koji su jedan za drugim filmski portretirali lik Hannibala postaju jasne, jer niti redatelji niti glumci (a ni pisac?) nisu bili sigurni njegove pozadinske motivacije. Ona postaje tek nešto jasnija kroz knjigu Hannibal koju su Harrisovi obožavatelji nestrpljivo očekivali godinama - Harris nije niti približno ispoštivao rokove koji su mu bili zadani, da bi gotovo 25 godina nakon prvog romana konačno u Tajni Hannibala Lectera potpuno razotkrio tajnu o genezi serijskog ubojice, odbacujući interesantno dotadašnju gotičko-viktorijansku atmosferičnost. Harrisovo „poigravanje“ s javnosti, s obožavateljima, samo je tijekom godina punilo kolumne, teorije, poticalo raspravu i domišljanja. Štoviše, dok je Harris iskušavao strpljenje ljudi koji su svoj novac ulagali u njegov talent pa je redom upisao parišku školu kuhanja i okušao se u gurmanskom kuhanju, potom pohađao američke konferencije forenzičara, pratio slučaj suđenja „Il Mostro“, firentinskog ubojice i upoznao se s detektivom koji je slučaj vodio, dotle su se redale basnoslovne svote za otkup prava na rukopis, izdavanje i zatim filmsku obradu materijala. Mediji su slagali filmski tim, Demme, Foster i Hopkins - trio koji se najviše isticao iz uspjeha Jaganjca - opet je spominjan. To što je mnoge dugo iščekivana knjiga neugodno iznenadila, što su Demme, a kasnije i Foster navodno odustali jer im se materijal nije svidio - naročito naglašeno nasilje, a Foster je smatrala da je autor iznevjerio lik Clarice - malo je značilo u medijskom smislu. I knjiga i film kojeg je konačno napravio Ridley Scott doživjeli su financijski uspjeh, a pozornost novina u Sjedinjenim Državama i Europi bila je na visokoj razini.

Iako mi je Julianne Moore inače draga glumica, u ovoj ulozi mi je bila jednostavno loša.

A doista, američka se javnost, počevši od predratnih godina pa nadalje u detalje sustavno bavila osobama kao što su H. H. Holmes, Ted Bundy, Charles Manson ili Ted Kaczynski poznat kao Unabomber. U Velikoj Britaniji nedavno se naširoko raspravljalo o Haroldu Shipmanu ili Robertu Johnu Maudsleyju. Životi i priče tih su serijskih ubojica razotkrivani kroz manje ili više ukusne ekspozee, preko moralno upitnih „slobodnih interpretacija“ ili pak neupitno stručnih analiza psihologa, kriminologa, sociologa i povjesničara, zatim preko bezbroj televizijskih i dokumentarnih prikaza. Međutim, sve to ukazuje na fenomene kao što su masovni mediji, globalizacija, različite definicije moralnosti, ljudske psihe ili naravi - no ne i na neku vremenski odvojenu posebnost. Devetnaestostoljetni je London mjesecima brujao o Jacku Trbosjeku. U 9. je stoljeću ulicama Bagdada harao Ali, serijski ubojica koji je svoje žrtve davio, da bi na kraju prema naredbi kalifa bio javno izbičevan do smrti, ostavivši za sobom brojne izvore. Bliže, u Francuskoj 15. stoljeća jedan je od najbogatijih osoba tog vremena, Gilles de Rais, suborac Ivane Orleanske, u sklopu crnomagijskih rituala ubijao malu djecu - potaknuvši Charlesa Perraulta da napiše svoju stiliziranu bajku Barbebleu (1697.). Ništa manje poznata i ujedno mitologizirana ne ostaje i nama bliža ugarska krvava grofica Elizabeta Bathory. Točno je ipak i to da pred kraj 20. stoljeća u filmovima sve češće gledamo par serijski ubojica-žrtva (te eventualno lovac), kako kaže Vivijana Radman.

Da ne ostane nespomenut - American Psycho


Film i televizija dakako kao vizualni mediji mitovima pridaju novu dimenziju. Iako smo u 21. stoljeću ušli u takorečeno slatko-kiselu fazu dominacije superjunaka i nadnaravnih zlikovaca, pa svjedočimo i velikom filmskom oživljavanju vampira, vukodlaka i ostalih mitsko-povijesnih bića u najrazličitijim kontekstima, Hannibal Lecter je u odnosu na sve to još uvijek izdvojen fenomen - nedavno ga je i Američki filmski institut stavio na prvo mjesto top-ljestvice filmskih negativaca. Prvo, Lecter, kako u Harrisovim knjigama tako i u filmovima i seriji, ima snažne temelje u realnosti i realnom, ali budući da se radi o fikciji, nije ovisan o činjeničnom razvoju o kojem više ili manje ovise svi biografski filmovi serijskih ubojica. Drugo, poput nekih ranijih televizijskih serijskih ubojica, recimo Langovog Hansa Beckerta (i nezaboravne uloge Petera Lorrea u filmu M, koji je obilježio weimarsku kinematografiju), Hannibal je manifestacija jednog šireg konteksta, gotičkog mračnog i hladnog svijeta, u kojemu on odudara samo u pojedinim segmentima od likova koji su predstavljeni kao „pozitivniji“ ili „negativniji“, ali su u psihološkom smislu skoro jednako neuravnoteženi, na rubu ili skloni skretanju s puta. Na taj način dolazimo i, kao što oslikava i ovaj tekst, do treće bitne točke, a to je da se u fokusu ne nalaze ni akcija općenito niti kriminalistička priča koliko psihološki profili, preispitivanje granica moralnog i amoralnog, onog što smatramo „zdravim“ i onog što je „bolesno“, čovjekove psihološke stabilnosti i nestabilnosti, dobrog i zla. A potom je tu i raznovrsnost koja je na početku ovog teksta istaknuta, a koja posebnu dimenziju upravo dobiva na filmu i televiziji. Svaki je film o Hannibalu, pa i serija, međusobno povezana, ne samo kroz osobe kao što su Dino De Laurentiis (dugoročni producent i poznati talijanski filmski mag), a opet oni čine i jedinstvene, radikalno različite cjeline. Zbog toga se godinama po forumima, portalima i raznim filmskim časopisima vode dalekosežni razgovori o tome je li Julianne Moore lik Clarice Sterling upropastila ili je pak upravo njena izvedba vjerna Harrisovoj odluci o sudbini njegove junakinje, koja je kako Benjamin Szumskyj piše bila predobar lik da je zadesi smrt, ali nije mogla niti nastaviti „živjeti sretno“, je li Anthony Hopkins dao definitivnu glumačku izvedbu Hannibala, ili je primjerice realističan portret Briana Coxa mnogo dublji, odudara li film Michaela Manna previše od književnog predloška ili ipak nudi originalan autorski pristup poduprijet književnim predloškom? To su samo neka pitanja koja se otvaraju iz bogatog filmskog materijala koji je tijekom tri desetljeća stvoren na Harrisovim temeljima.

Brian Cox i Anthony Hopkins

Prvo filmsko pojavljivanje Hannibala događa se 1986. u vrlo zanimljivom i pomalo zaboravljenom Manhunteru Michaela Manna. Taj je prikaz Harrisov mračan gotički svijet smjestio u nove koordinate klasične pop-kulture 1980-ih; Mann, kao čovjek iz kultne serije Miami Vice, djelomično je prenio atmosferičnost serije, inzistirajući na snažnom koloritu (toplo-hladne boje, mračni tonovi), bogatoj muzičkoj podlozi (Iron Butterfly, Red 7, Shriekback), zanimljivim modernističkim interijerima, itd. Sam Hannibal Lekter (kako je napisan u tom filmu) pojavljuje se (glumi ga iskusni Brain Cox) vrlo kratko, iako u film unosi dodatnu dinamiku, zbrku i zaplet - kako je to i kod Harrisovog predloška, u kojem je ipak jače naglašen. U usporedbi s njime, filmski remake/reinterpretacija Red Dragon (2002.) okuplja zvjezdanu glumačku ekipu, sniman je u neoklasicističkim i/ili neogotičkim ambijentima, naglašeno je deskriptivan, a nadasve nastoji biti pedantan u prenošenju književne materije na film, dok Anthonyju Hopkinsu znatno povećava ulogu. Manhunter je sniman pod skromnim uvjetima i nije predstavljao značajniji uspjeh kada su kino blagajne u pitanju, a Red Dragon je svojim snažnim marketingom i atmosferom koja se oko njega stvarala napadao ozbiljno box-office. Dok se Mannov Manhunter pouzdaje na podkontest, fine nijanse, suptilne poruke i vizualnu „rječitost“ (naročito jasna kod Coxa i Toma Noonana koji glumi Dollarhydea), film Bretta Ratnera se odlučuje dublje razraditi priču, prenijeti jasnu poruku o podrijetlima i prošlosti glavnih protagonista. S druge strane, Oscarima nagrađivan Silence of the Lambs (1991.) predstavio je tada vrlo moderan koncept napetog kriminalističkog horor-trilera, propagirajući sasvim novu vrstu junakinje u mladoj Clarice Starling (Jodie Foster). Odmičući se od dotadašnjih dominantnih obrazaca prikazivanja ženskih glavnih junaka, lik Clarice Starling nije niti tipična filmska ljepotica niti Sigourney Weaver u Osmom putniku (Alien), već produbljuje položaj mlade početnice-policajke koji je nešto ranije Kathryn Bigelow prikazala u Plavom čeliku (Blue Steel). Starling predstavlja mladu, ambicioznu, naučeno pametnu, ali vrlo domišljatu buduću agenticu, koja je zbog svog spola i životnih uloga predmet različitih seksualnih i seksističkih, dakle psiholoških, pa i fizičkih pritisaka. Njeno podrijetlo i neiskustvo čine je dodatno labilnom, slijedeći tako po položaju vrlo krhko mjesto glavnog junaka koje je Harris prije Starling namijenio Willu Grahamu. Dok kritičar Stephen Fuller opisuje kako je to Starling postala „nacionalni totem“, ikona feminizma jednog vremena, Roger Ebert u filmu Jonathana Demmea uočava izuzetno vještu, a često tešku adaptaciju književnih elemenata na film, nudeći gledateljima jednu galeriju ljudskih fobija umotanu u priču o ljepotici i zvijeri kroz vizualno atraktivan i uzbudljiv film. Hannibal (2001.) Ridleyja Scotta serijal vodi u drugačiji ambijent mistične Italije - Firence, uvodi neke do tada samo spominjane ili posve nove likove, gledateljima u ublaženoj verziji (u odnosu na knjigu) predstavlja „novu“, promijenjenu Clarice Starling. Zanimljiva kinematografska slika, esteticizam koji nikad nije blizu kiču Ratnerovog filma, ali nije niti na tragu Mannovog, filmu daju neke posebne odlike. Iako dijeli sudbinu dugo iščekivane Harrisove knjige, pa se smatra podbačajem, filmski nastavak Jaganjca ustvari nudi proširenje utvrđenog svijeta i likova, uz nekoliko teško upečatljivih scena koje se teško mogu zaboraviti. Scotta posebno zanima morbidan i izvitoperen pogled serijskog ubojice, koji kroz hranu i kuhanje, odnosno konzumiranje spravljenog postavlja vlastiti vrijednosni sustav, zapravo izražava paletu svojih osjećaja, od mržnje ili užitka do mnogo suptilnije izražene ljubavi prema ženi, koja uključuje i bolesnu ideju stvarne konzumacije fizičke privlačnosti. Hannibal Rising (2007.) Petera Webbera vjerojatno je najslabiji film serijala, ali gledatelje opet vodi u nov kontekst, ovog puta Drugog svjetskog rata i poslijeratne Europe, nudeći uvid u fenomen „stvaranja“, odnosno nastajanja serijskog ubojice. Interesantan je taj Webberov film i radi kritika, koje su film napadale i komentirale njegov podbačaj u zaradi. Osim što nije privlačio pozornost relativno nepoznatom nehollywoodskom glumačkom ekipom, mnogi su navodili kako je s jedne strane pokušaj ocrtavanja ljudskih okolnosti pod kojima Hannibal postaje ubojica bio neuspješan i nezanimljiv, a nadasve se komentiralo i kako u svijetu globalnog terorizma nakon 11. rujna možda više nema mjesta za odobravanjem zlikovaca, za proučavanjem anksioznosti. Tako je, činilo se, jedan serijal završio.

Hannibal Rising

Dok se, čini se, na neko vrijeme književni, a time i filmski niz o Hannibalu Lecteru zaustavio, godine 2013. s emitiranjem je započela televizijska serija u čijem nastanku sudjeluje ovog puta Martha De Laurentiis (jer Dino je uvijek govorio o mogućnosti snimanja vlastite interpretacije Hannibala, bez Harrisa koji je sporo radio na predlošcima), a čiji je tvorac Bryan Fuller. On poznatim likovima daje nov elan i kontekst, gradeći na Harrisovim predlošcima vlastitu verziju svijeta. Motivi Williama Blakea i gotički ambijent zamijenjen je s interesantnom atmosferom kiča i groteske koja u prvi plan stavlja estetizirane ili pseudo-estetizirane elemente hladnokrvnog serijskog ubojice. Zanimljivo je promatrati i neizbježnu usporedbu Harrisovog materijala i Fullerove adaptacije. Osim što je ponovno izazvana velika pozornost na internetu na kojem se do u detalje prave komparacije, ona otvara i čini se i neka zanimljiva pitanja. Osim što je Harrisov materijal vrlo imaginativno rekontekstualiziran/reinterpretiran (naročito se to odnosi na promjenu spola nekolicine likova), nezaobilazno je promatranje žanrovske usmjerenosti serijala i već ranije spomenute psihološke profilacije glavnog (pozitivnog) protagonista. Prvo, čini se da Hannibal reinterpretira čitav žanr horora. Kako su neki kritičari nedavno primijetili, horori koji se prikazuju na televiziji (Hannibal, The Walking Dead, The Following), grade napetost i ne boje se eksplicitnog nasilja, grozota i grotesknog; sve to, a da pri tome nisu štrašni u klasičnom smislu. Budući da je The Following otkazan (i mislim da nitko ne žali), ostaje na TWD-u i Hannibalu da dalje proučavaju ovaj žanrovski iskorak. Svakako, Fullerov esteticizam nudi zanimljiv okvir unutar kojeg se razvija radnja strave, napetosti i kriminalistike; njegova su poprišta zločina gotovo sukladna slici koju povjesničar umjetnosti analizira i dešifrira, parafrazirajući članak u on-line časopisu The Artifice, u vezi s time dolazimo i do druge točke. Willa Grahama koji je i po treći puta filmski/televizijski interpretiran. Kao pravi „čitatelj umjetnosti“, Will Graham prikazan je ovoga puta manje realistično. Povezan sa svijetom fantazije i imaginacije, udubljen u vlastitu vještinu koja je gledateljima prezentirana na zanimljiv, iako pomalo plošan način; usporedbe radi, William Petterson je u Manhunteru portretirao Grahama koji je istraživač i koji pedantnim radom, samostalnim „snimanjem“ prostora, okoline i detalja dolazi do analitički utemeljenih zaključaka koji usmjeruju njegove misli. Tok misli na taj je način ključan u psihološkom razvoju lika. S druge strane, televizijski Will Graham mnogo je labilniji i zbog svoje slabe veze na hunamoj razini s ostalim likovima, osim Hannibala, manje je blizak gledateljima. Na kraju, ostaje možda (naravno, radi se o pravnoj zavrzlami, kako je često slučaj s takvim velikim projektima) prilika da proučimo preko serije Hannibal konačnu sudbinu Willa Grahama koja bi ga mogla odvesti i pretvoriti u još jednog serijskog ubojicu (s čime serija i koketira od samog početka), otvarajući vrata za ponovno uvođenje mlade Clarice Starling.

Scena iz filma Manhunter


Miješaju se u Hannibalu motivi grotesknosti samog ubojstva i „izlaganja“ čina u javnosti kakve smo mogli uočiti kasnije i u seriji True Detective, zatim morbidne scene psihološke ili fizičke torture u kojima je gledatelj namjerno suočen s banalnošću takvih zločina, dodatno uvučen ili pak stavljen na mirniju distancu, potom svojevrsna moderna obrada Trimalhionove gozbe, djela antičkog pisca Publija Petronija Nigera - Gaja Petronija, odnosno s time povezanim temama društvenih norma, hedonizma, dekadencije, itd. Jer hrana, fetišizam gozbe i procesa pripreme hrane, koji je naglašen u Fullerovom serijalu, Hannibala-kanibala (glumi ga izvrsni Mads Mikkelsen) prikazuje u novootkrivenom fullerovskom esteticizmu serijala, čineći od kanibalizma još jednu psihološku igru, kako s glavnim protagonistima serije tako i s gledateljima. Gledatelj je suočen s ambivalentnim osjećajima: jasna odbojnost tog civilizacijski neprihvatljivog čina kanibalizma, vizualnom smislu nije podržana, jer je prikaz najčešće lišen bilo kakve bestijalnosti, koju su na potpuno različit način primjerice u pamtljivim scenama i Scott i Webber u spomenutim filmovima jasno prikazali, već naprotiv prikazuje dendijevskog Hannibala Lectera u hladnom, ali ipak strastvenom, preciznom i dramatiziranom procesu pripremanja različitih kulinarskih izazova, nastojeći ponekad dalje istražiti Scottov motiv povezanosti kulinarstva i seksualnosti, dakako često vabeći od gledatelja pitanje - što ili koga on to uistinu kuha?    

Hannibal

Ahrana u Fullerovoj seriji je ozbiljna stvar. Iako je ona rekvizit i upotpunjuje scene, upravo je fascinantno koliko je vremena utrošeno na osmišljavanje tog aspekta serije. Za sve se brine Janice Poon, stilist hrane. Kada dobije scenarij za nadolazeću epizodu, prvo što napravi je označivanje svih dijelova u kojima se nalazi hrana. Nakon toga kreće prava akcija. Serija se snima u Torontu i tamo mora nabaviti sve namirnice. Zadatak joj je vrlo često izazito bizaran i morbidan. Kako bi često hrana u Hannibalu trebala biti ljudskog porijekla, upušta se u izučavanje ljudske anatomije i usporedbe sa životinjskom kako bi odabrala komade mesa koji bi najuvjerljivije prezentirali situaciju. I ako ste se pitali, ljudsko meso nema okus po piletini. Barem ako je suditi po Williamu Seabrooku, američkom istraživaču, putniku, novinaru i – kanibalu. Ima okus po teletini. Kulinarski savjetnik je poznati španjolsko-američki chef José Andrés, koji je sa zadovoljstvom pristao na ponudu, dok Janice Poon priprema hranu i pomaže Mikkelsenu u interpretaciji vještog i sofisticiranog kulinarskog i gurmanskog stručnjaka. Kao što sam već spomenula u tekstu o Igri prijestolja, kod stiliziranja hrane su dvije opcije: jesiva i nejestiva hrana, ali mora izgledati savršeno. Stoga su uobičajeni materijal i ljepilo, kistovi, sprejevi u boji, čačkalice, štapići... 

Skica za izgled hrane u s01e02 - Janice Poon

Problem s kojim se Poon susreće je i taj da hrana često upravo mora biti jestiva. Sjetite se samo brojnih scena večere u seriji! Također, hrana mora izdržati satima pod svjelima reflektora jer se ne može predvidjeti kada će točno na red doći snimanje upravo te scene. Bizarnost cijele situacije najbolje opisuje sljedeći problem s kojim se poon susreće već od prve epizode, prigodno nazvane Apéritif. U scenariju je bila scena u kojoj Hannibal priprema večeru od ljudskih pluća i u jednom trenutku ih kuša. Dva su problema tu. Prvi je i više nego očit i ne treba gi napominjati. Drugi problem je kušanje sirovih iznutrica. Da stvar bude kompliciranija, Hannibal ta pluća u sceni dosta obrađuje na dasci za rezanje tako da moraju biti u potpunosti vidljiva. Dakle, trebalo je osigurati lažna, a opet jestiva pluća. Prva ideja je bila kruh umočen u jaja. U početku je izgledalo obećavajuće, a onda ga je morala i skuhati kako Mikkelsen ne bi jeo sirova jaja. Sve je posivilo i morala je odustati od te ideje. Sljedeća je uključivala želatinu, ali i to je odbačeno jer je ta „pluća“ ipak trebalo stvaiti u vruću tavu u kojoj bi se želatina rastopila. Na kraju je pobijedila mortadela, koju je dodatno na određenim jestima obojala prehrambenim bojama! Kako hrana treba biti izdržljiva, svjedoči i činjenica da je ta scena snimljena iz 15. pokušaja. Ove sjajne priče iza scene, kao i skice koje Janice poon radi za svaku scenu, možete detaljno proučiti na njezinom blogu Feedinig Hannibal

pluća = mortadela


Ostalo je još toliko tema koje se mogu pokriti, no mislim da je i ovo bilo dovoljno. Ono o čemu nisam previše pisala je sam Bryan Fuller i njegova estetika i posebnost serija koje radi. No, bit će još barem jedan tekst o njemu i to uskoro :) Na kraju, što je vama najdraže iz cijelog serijala o Hannibalu? Moji favoriti su film Manhunter i, naravno, tv serija Hannibal.

Konačno, donosim vam jedan recept viđen u samoj seriji, u drugoj epizodi prve sezone – Amuse-Bouche – u kojoj Hannibal prvi put na večeru pozove Jacka Crawforda.

Svinjetina s umakom Cumberland


2-3 osobe
za meso:
-          oko 0,5 kg svinjske pisanice/lungića
-          100 g maslaca
-          sol, papar
-          po izboru: dijon senf, peršin, majčina dušica

umak:
-          225 g svježih ili smrznutih malina
-          sok i korica jedne naranče
-          230 ml porta (nisam imala porto pa sam stvaila najslađe crveno koje sam imala)
-          1 - 2 žlice džema od ribizli (ako je moguće crvenih radi boje)


Priprema mesa:

  1. Maslac, sobne temperature, „pretvorite“ u aromatični maslac: u njega umiješajte gore navedene sastojke i oblikujte sve to u jednu kuglu. Zatim sve to utrljajte u meso. Meso prvo pecite 10 minuta u pećnici zagrijanoj na 220 °C, a zatim temperaturu smanjite na 160 °C i pecite idućih 50-80 minuta (ovisi o komadu mesa – meni je trebalo nešto manje od 80 minuta).
  2. Kada je meso gotovo, izvadite ga na dasku za rezanje i prekrijte alumnjiskom folijom. Neka tako stoji 10-15 minuta prije samog rezanja.
  3. Uz meso možete u pećnici pripremiti i razno povrće koje želite i volite – krumpir, mrkva, gljive... Ili skuhajte mahune. Izbor je neograničen.

Priprema umaka:
Sve sastojke stavite u lončić i kuhajte dok se tekućina se reducira i ne dobijete lijep umak, ali opet ne pregust. Na kraju ga možete dobro procijediti.



recept je zbilja jednostavan, zahtijeva vaš minimalan trud, a opet je jako ukusan.

Bonus recept!

Voliteli mozak? Jeste li ga ikad probali ili vam je to u potpunosti neprihvatljivo? Jednom sam se sama odvažila i odlučila ignorirati činjenicu da jedem mozak. I... nisam požalila. Pa ako vam sama pomisao nije previše neugodna, ovo su dva načina na koja ga ponekad pripremam (a vjerojatno su i najčešća). Ako ste gadljivi, ovo sigurno nije za vas.



Pohani mozak
Mozak (svinjski, teleći) dobro očistite od žilica. One su kao opna pa ih samo treba zahvatiti i povući. Pola kilograma je već sasvim dovoljna količna s kojom možete dosta toga napraviti za 3 do 4 osobe. Nakon toga, znate kako ide, brašno – jaja – krušne mrvice. S njim je u ovom slučaju malo teže raditi jer ga je teško oblikovati u čvrstu masu, ali smjesa za pohanje će ga „učvrstiti“. Pržite na ulju dok ne poprimi zlatnu boju.

Mozak na popečcima od kruha
Na maslinovom ulju malo izdinstajte luk. Zatim na njega dodajte mozak i ispecite ga/poprižite. Neće mu trebati dugo. Posolite i popaprite. Kada je gotov, maknite ga s vatre i umiješajte u njega jedan žumanjak. Na kraju pospite peršinom i stavite na popečke od kruha (koje ste napravili na kasičan način – kruh umočen u smjesu od jaja i mlijeka i prepržen na ulju).





Literatura:

Barkman, Adam i ostali (ur.). The Culture and Philosophy of Ridley Scott. Lexington Books, 2013.

Ebert, Roger, „The Silence of the Lambs Movie Review“, Chicago Sun, 14. II. 1991. (internet format).


Fuller, Stephen M. „Deposing an American Cultural Totem: Clarice Starling and Postmodern Heroism in Thomas Harris's Red Dragon, The Silence of the Lambs, and Hannibal“, The Journal of Popular Culture 38/5 (2005.).

Gompf, Michelle Leigh. Thomas Harris and William Blake: Allusions in the Hannibal Lecter Novels. McFarland, 2013.

“In Defence of Hannibal and It’s Use of Gore”, The Artifice.

Kern, Stephen. A Cultural History of Causality: Science, Murder Novels, and Systems of Thought. Princeton University Press, 2009.


Radman, Vivijana. „Serijski ubojica kao filmski junak“, Kruh i ruže - časopis za feminističku teoriju, 14 (2001.).

Simpson, Philip L. Making Murder: The Fiction of Thomas Harris. Greenwood Publishing, 2010.

Szumskyj, Benjamin. Dissecting Hannibal Lecter: Essays on the Novels of Thomas Harris. McFarland, 2008.










Objavi komentar

Desert :)