Male pite s mesom i gljivama

utorak, 10. veljače 2015.

Sve što dolazi u malim verzijama je preslatko. I samo zbog toga mi često odlazi puno vremena i prilikom pripreme hrane, pogotovo ako pripremam neku večeru ili party. Mini burgeri, muffini i cupcakesi, razne i šarene bruschette, male pite, mali sendviči, kolačići, razni smotuljci... Od mini stvari se treba i najesti pa je uvijek bitno krenuti na vrijeme s poslom. Jedna od osobina na kojoj moram poraditi. Ali uzbuđenje je veće i na kraju se osjećam kao da sam riješila neku veliku krizu. Valjda kao Carrie. No, ovo nije post o Homelandu. Oni tamo jedu lijekove. Ali je o mini hrani :)

Sljedeća stvar koju volim je putovanje kroz vrijeme. Na žalost, ne mogu se pohvaliti da sam ga iskusila, a ne bih sad ulazila u to gdje (ili kada?) bih sve otputovala jer bi potrajalo :D Ipak, samo zanimanje mi je zapravo putovanje kroz vrijeme pa se tješim time. A ako se već ne bavite poviješću, onda vam preostaje mašta potpomognuta knjigama, serijama ili filmovima.




Jedno takvo putovanje kroz vrijeme, neopterećeno svim onim pravilima i pitanjima koja se pritom postavljaju,  osmislila je Diana Gabaldon 1991. godine kada je objavljen Outlander (ili Cross Stitch za britansko i australsko tržište, Tuđinka u hrvatskom prijevodu). Bio je to početak serije koja sada već broji osam romana, kratke priče i strip te spin-off  oko Lorda Johna Greya, sporednog lika uvedenog u drugoj knjizi Dragonfly in Amber. Ova serija se sastoji od pet novela i tri romana. Moglo bi se reći da je Gabaldon plodna autorica.



Pa ako još niste upoznati s ovim djelima, ukratko ću vam predstaviti o čemu se radi. Claire Randall je britanska bolničarka koja se nakon Drugog svjetskog rata polako vraća u normalnu svakodnevicu. Sa svojim suprugom, Frankom Randallom, odlazi na drugi medeni mjesec u romantični škotski gradić. Frank je povjesničar pa je odlučio s ugodnim spojiti korisno i s lokalnim svećenikom istražuje svoje obiteljsko stablo. U međuvremenu Claire skuplja ljekovito bilje i proširuje svoja znanja iz prirodne medicine. Na zajedničkom izletu po starim dvorcima i lokalnim brežuljcima, posjete i znamen tog mjestašca - uzdignute kamene blokove (Craigh na Dun). Nešto poput mini Stonehengea. Jednom prilikom Claire je sama otišla do Craigh na Duna, ušla u njegovo središte i primila najveći kamen. Kada se probudila, našla se na istom mjestu, ali vrijeme je bilo drugo - 1743.

Ne bih dalje išla u detalje i kvarila vam doživljaj, samo ću još spomenuti da u toj osamnaestostoljetnoj Škotskoj upozna mladog highlandera Jamiea Frasera...  

Knjiga je postala hit vrlo brzo, o čemu svjedoče i brojni nastavci, kao i jedan spin-off. Žanr je možda teško odrediti. Nije to baš znanstvena fantastika, nije ni fantasy. Možda je najbolja kategorija historical romance.

Nisam pročitala sve knjige. Trenutno čitam drugu knjigu. Moram priznati da su dosta pitke, jedino smatram da su određeni dijelovi predugi i da nepotrebno razbijaju radnju. Ne treba uvijek biti cilj knjiga od 800 stranica ;)

No, sa samim knjigama i pričom sam se upoznala ipak preko TV serije. Nečuveno, znam. Ali prošla su vremena za takva zgražanja :) Ipak, ako je netko prvo čitao knjige pa tek onda gledao seriju, jako me zanima što mislite o castingu i cijeloj atmosferi - je li serija "pogodila"? Meni je sad jako teško zamisliti taj svijet izvan ovog prikazanog, ali jako sa zadovoljna s Claire, Jamiejem i Frankom.



Outlander je serija koja je nedavno počela s emitiranjem, točnije u kolovozu 2014. Prema spomenutom predlošku, kreirao ju je Ronald D. Moore, napoznatiji kao kreator savršene serije Battlestar Galactica. Riječ je o britansko-američkoj produkciji za kabelsku mrežu Starz, koja je emitirala, više ili manje uspješno, serije kao što su Camelot, Magic City, Boss, Black Sails, Da Vinci's Demons, a najpoznatija i dosta cijenjena je bila serija Spartacus. Trenutno je u pripremi adaptacija još jednog romana u seriju - American Gods Neila Gaimana, a na čemu rade meni jako dragi Bryan Fuller (Wonderfalls, Dead Like Me, Pushing Daisies, Hannibal) i Michael Green. Iako mi se sam roman nije previše svidio (odustala sam nakon polovice), sigurno ću na ovo baciti oko. Vjerujem da su očekivanja i od ove produkcije velika jer se već dugo ovaj Gaimanov roman pokušava adaptirati.

Claire


No, vratimo se Outlanderu. Zašto gledati tu seriju? Odmah moram reći da će se vjerojatno više svidjeti ženskoj, nego muškoj publici. Iako smatram da to nije dobar argument jer sve one "muške" serije imaju veliku i, sigurna sam, ravnomjernu publiku. Kroz samu seriju, kao i u knjizi, vodi nas Claire. Ona je ujedno i narator. Mnogima se nije svidio taj element, ali meni jako paše. Još i prije nego što sam počela čitati knjige, imala sam osjećaj kao da to radim gledajući seriju i to upravo zbog te naracije. Ako ćemo uspoređivati seriju i knjige, za sada je televizijski predložak zbilja vjeran.

Claire i Frank


Neki dijelovi možda, kao i u knjigama, dulje traju, no sama atmosfera i vizualni stil vas odvuku u tu Škotsku i sigurno si pomislite kako bi bilo lijepo tamo provesti neko vrijeme, u sadašnjosti ili prošlosti, odluka ostaje na vama. Meni je najveći problem ove serije (pa i knjiga) glavni negativac. Jednostavno mi je, ne znam, prenegativan. Očito me je današnje televizijsko vrijeme naučilo na slojevitost, a  time možda ponekad i relativiziranje.

Jamie


Sporedni likovi su, iako će vam ih biti teško zapamtiti imenom, dovoljno zanimljivi da vam je stalo do njih. Zapravo, vrlo teško mi je napisati nešto suvislo o samoj seriji. Ne zato što nema materijala. Možda zato što ju je teško definirati. Najbolje je reći da serija zbilja dobro funkcionira kao cjelina: priča, likovi, atmosfera, Clairine dvojbe, pozitivno i negativno, velika borba koja je neizbježna i sveprisutno pitanje - može li se promijeniti povijest. I dok serija ima nekih svojih mana, mislim da ćete ju brzo zavoljeti i da ćete vrlo lako utonuti u taj svijet.

Outlander


A mora vas zaintrigirati i tagline: What if your future was the past? Trenutno je najveći problem što se na drugu polovicu prve sezone mora čekati do 4. travnja.



U tome vam mogu pomoći sljedeći zalogajčići. Doduše, nisu izravno iz Outlander serije knjiga, već iz njihovog spin-offa, ali toliko su mi se svidjeli da sam morala ove Outlander osamnaestostoljetne kuhinjske pustolovine započeti s njima. (Uz, naravno, moderne prednosti kao što su gotovo lisnato tijesto, neprijanjajući kalupi i plin/STRUJA.)



Recept je u cijelost preuzet s bloga posvećenoga hrani iz svjetova Diane Gabaldon: Outlander Kitchen pa navratite i istražite!


Lord John's Steak and Mushroom Pie

(iz romana Lord John and the Private Matter)

* 24 komada

Sastojci:


- 700 g mesa. Trebalo bi biti meso od bifteka, ali to si slobodno prilagodite. Ja sam koristila junetinu i to kockice za gulaš. Ili jednostavno uzmete i narežete komad mesa na manje komade.

- sol, papar, senf

- malo slanine (dvije kriške ili koliko volite)

- 1 luk (ja volim staviti uvijek malo više luka), malo češnjaka

- 225 g gljiva

- 35 g brašna

- 355 ml piva (volim koristiti tamno)

- 1 žličica Worcestershire umaka

- 500 ml temeljca (goveđi, povrtni, koji preferirate)

- timijan, lovor

- 1 kg lisnatog tijesta

- 1 jaje + 1 žlica mlijeka

Priprema:


1. Začiniti meso sa soli, paprom i senfom.

2. Prepržiti narezanu slaninu i staviti ju na tanjur.

3. Potom meso kratko ispeći pa i njega odstraniti.

4. Na ulju prepržiti luk dok ne postane staklast i dodati mu gljive. Zatim dodati češnjak i na kraju malo brašna.

5. Deglazirati sve skupa pivom i Worcestershire umakom. Uliti u to temeljac i dodati ostale sastojke (slaninu, meso). Sve skupa dobro promiješati i pustiti da zakuha.

6. Smanjiti temperaturu i pokriti na pola. Sve skupa još dinstati oko sat vremena, povremeno miješajući. Važno je da meso na kraju bude jako mekano pa ga isprobavajte!

7. Za to vrijeme razvaljati odmrznuto lisnato tijesto. Ove malene pite je najbolje peći u kalupima za muffine. Nadam se da imate one za 12 komada jer će vam posao biti puno lakši.

8. Sada treba izrezati krugove. Pazite da budu dovoljno veliki i da rubovi tijesta dođu do vrha kalupa. Oni kojima ćete prekriti mini pite trebaju biti nešto manji pa pazite i na to. Rubove tijesta u kalupu premazati mješavinom jednog jajeta i jedne žlice mlijeka.

9. Napuniti kalupe, prekriti ih manjim narezanim dijelovima tijesta, utisnuti rubove i premazati ostatkom mješavine jajeta i mlijeka. Svaku piti na vrhu malo zarezati.

10. Sve staviti u pećnicu zagrijanu na 200 °C i peći 30-35 minuta.



Ako vam se ne da izrezivati dvije vrste oblika iz lisnatog tijesta, možete ovo napraviti kao standardnu pitu. Samo stavite u pladanj/kalup jedan dio lisnatog, nadjev i prekrijte ga drugim dijelom.

Postupak je možda malo dulji, ali isplati se, vjerujte mi. Samo pazite, jako je vruće kada se tek ispeče. No, ovi zalogajčići će nestati u trenu. Ja sam ih radila ja jedan party/okupljanje i prvi su nestali!



Nadam se da ćete isprobati recept!

Nikolina :)




    

2 komentara

  1. Puno puno ti hvala na ovako iscrpnom komentaru; stvarno me razveselio <3 :)

    Ja sam se na knjige bacila jer nisam mogla otići na pauzu kada i serija :D Stvarno mi je to čudno - pratim dosta toga (i kvalitetnog i ne baš kvalitetnog hehe)), ali ovdje kao da ima neka posebna kemija i nije samo Jamie :)) To su njih dvoje u paru i cijeli svijet oko njih. A ovo za Black Jacka imaš pravo - inače bi bila situacija da i u 18. st. ima i Franka i Jamiea, a ovako svi znamo gdje je Frank ;)

    A ove pitice će biti sjajne - kod mene su odmah nestale! Baš mi je drago da su te inspirirale :))

    I hvala ti, još jednom, i na poticajnom komentaru - stvarno mi puno znači da se i drugima sviđa cijela ideja i koncept <3

    Svakako se još čitamo i tipkamo! :)))

    OdgovoriIzbriši
  2. Bilo je zanimljivo sad iz njegovog ugla, ali to su stavili samo da bi opravdali onu scenu u kojoj je kažnjava :D Inače je ona ta koja je narator. A ta scena s bodežom se dogodila, ali ne na taj način - to su skroz izmislili. Scena se dogodila u normalnim okolnostima, dok su razgovarali. Očito je to tu zbog efekta :D

    p.s. hvala još jednom :)))

    OdgovoriIzbriši

Desert :)